Dominik
FÁBRY, Gymnázium – Gimnázium Kráľovský Chlmec
Škola
základ života. A čo spoluzodpovednosť pri vzdelávaní?
Ráno, 07:20. Z preplneného
autobusu vystupujú zástupy mojich rovesníkov. Idú do školy!
Starší aj mladší spolužiaci. Plnia si svoje každodenné
povinnosti. Dnes sú to ešte neplnoleté deti, zajtra bude v ich
rukách naša budúcnosť. Tí, ktorí dnes sedia v školských
laviciach raz budú zastávať dôležité funkcie. Budú lekármi,
právnikmi, politikmi, policajtmi, záchranármi, murármi, vodičmi
kamiónov, rušňovodičmi alebo učiteľmi. Možno dnes sedí
v školskej lavici aj budúci prezident alebo premiér.
Jednoducho, naše osudy raz budú závisieť od dnešnej najmladšej
generácie študentov a žiakov. Je jedno, ako budú vychovaní?
Je jedno, aké vedomosti a informácie sformujú ich osobnosť? Je
nám jedno, aká bude naša budúcnosť?
Každému sa neraz naskytol
pohľad na študentov, ktorí sa potulovali po meste, parku alebo
nákupnom centre v čase, keď mali sedieť v školských
ľaviciach. Aký je ich dôvod konania? Prečo nesedia v škole?
Čia je to vina? Kto je za nich zodpovedný? Rodič? Pedagóg?
Minister školstva? Vláda? Oni sami?
Rodič, najdôležitejší
element každej rodiny, formujúca osobnosť, vzor pre dieťa. Je
povinnosťou rodiča aby dbal o vzdelanie svojho potomka. A aby
vynaložil všetky možné prostriedky na jeho zdravé napredovanie.
Deklarácia práv dieťaťa, čl.18 : Rodičovská zodpovednosť.
Štáty, ktoré sú zmluvnými stranami tohto dohovoru musia
vynaložiť maximálne úsilie na to, aby bola uplatnená zásada, že
obidvaja rodičia majú spoločnú zodpovednosť za výchovu a rozvoj
dieťaťa. Základným zmyslom ich starostlivosti musí byť pritom
najlepší v záujme dieťaťa.“ Deklarácia ľudských práv,
čl. 26, 6. odsek. „Rodičia majú prednostné právo voliť druh
vzdelania pre svoje deti.“ Áno, rodičia majú právo na výber
štúdia pre svoje dieťa, pokiaľ je to v jeho záujme. Tiež
je zbytočné tlačiť svoje ratolesti na prestížne školy, keď sa
nikdy nebudú vedieť stotožniť z jej požiadavkami
a adaptovať na jej systém. Častým javom je, že rodičia
trpia takzvanou „titulomániou“. Svoje deti chcú presadiť na
„akejkoľvek“ vysokej škole, len aby získali titul. Bez ohľadu
na to, že vzdelanie na danej škole neponúka veľké perspektívy,
alebo ich dieťa nemá k študovanému odboru žiaden vzťah.
Hlavná vec, že máme titul ... pred menom, neskôr aj za menom....
„Veď aj mamička by takéto tituly mala, keby mala toľko
príležitostí a takých rodičov ako má jej dieťa!“ A čo
tak spoluzodpovednosť našej politickej „smotánky“! Dne už
veta: „Mládež, naša budúcnosť!“ znie príliš otrepane
a socialisticky, no v jej podstate je i pravda
„zdravého sedliackeho rozumu“. Náš školský systém je ako
hlava Jimmiho Hendrixa. Každá kučierka žije vlastným životom,
denne mení svoj tvar a kašle na ostatné.
Slovenská akademická sféra
je zbytočne presýtená množstvom vysokých škôl, ktoré existujú
len aby „existovali“. Každá škola bojuje o žiaka –
normatívy nepustia - takže dnes si titul môže zaobstarať
skutočne každý, kto má záujem. S titulom z vysokej to
ale nebude také ľahké. Predstavte si to zhrozenie: „Magister
a on normálne predáva v obchode topánky! Katastrofa!“
Ale keď každý tretí človek v tejto republike bude mať
titul „z teórie“, kto bude držať „kelňu“, tlačiť fúrik,
opravovať naše cesty? Kto nám bude voziť ráno do obchodu chlieb?
Čo by sme mali z desiatich stavebných inžinierov, keď nemá
kto stáť pri miešačke? Aha, to je už na nás. Mali by sme sa
rozhodnúť, zvážiť... . Ale veď každý rodič chce pre svoje
dieťa len to najlepšie! Čo je ale to „najlepšie“.
Spoluzodpovednosť vlády by mohla spočívať v tom, že
stanoví presné kritériá, ktoré sa nebudú opierať o finančné
analýzy, ale o skutočnú úroveň vedeckej a pedagogickej
činnosti škôl. Ministerstvo školstva skonsoliduje ponuku
stredoškolského vzdelávania v závislosti od toho, či žiak
má záujem aj predpoklady študovať na vysokej škole. Keď mu
nechýba jedno ani druhé, maximálne podporí jeho záujem o
gymnaziálne štúdium. Múdri a skúsení výchovní poradcovia
nájdu tých žiakov, ktorí budú vynikať ako kvalitné stredné
kádre, ktoré konečne naplnia pracovný trh chýbajúcimi
odborníkmi a zachránia Slovensko od „falošnej
nezamestnanosti“. A my všetci budeme vďační, že vodovodné
potrubie vymení majster, síce bez titulu, no so „zlatými
ručičkami“. Aj touto cestou sa môže prejaviť spoluzodpovednosť
vlády a ministerstva na vzdelávaní. Štúdium by malo zo študenta
vydolovať maximum a vyškoliť ho pre profesiu, ktorú bude
vedieť vykonávať z maximálnou oddanosťou. Skutočnou
spoluzodpovednosťou na vzdelávaní nie je to, že dotlačíme
niekoho na najvyššie priečky štúdií, ale to, že vychováme
skutočných odborníkov pre praktický život. Tento fakt by si mali
uvedomiť rodičia ... a samozrejme, aj naši učitelia. Kde
zlyhá rodič a domáce prostredie, nastupuje pedagóg –
pravda, len ak mu to jeho kompetencie a rodičia dovolia. Aj
učiteľ má v rukách časť zodpovednosti za úroveň
vzdelania svojich zverencov. Hrôza, keď vysokoškolský pedagóg
vníma žiaka ako svoju budúcu eventuálnu konkurenciu! Učitelia by
predsa mali brať svoju prácu ako poslanie a mali by byť na
svojich študentov hrdí! Nuž, čo už... aj učiteľ je len človek.
A kruh sa už uzatvára,
dostávame sa k najdôležitejšiemu elementu celej
problematiky, k študentovi. Na jeho tvári dnes (je taká
strhaná po tvrdom štúdiu, alebo po včerajšom fláme?) a na
jeho výplatnej páske v budúcnosti (samozrejme, ak nebude jeho
zamestnávateľom Penta), nájdeme odpoveď na problém
spoluzodpovednosti za vzdelávanie.
Áno, budúcnosť! A je len
na nás, ako si tú našu budúcnosť zariadime. Našu budúcnosť
nebude tvoriť to, čo budeme robiť o pár rokov, ale to, čo
robíme teraz, práve v tejto chvíli. A teraz pre ňu
môžeme urobiť jedine to, že budeme formovať svoju osobnosť tým
najlepším spôsobom, aký je v našich silách a využijeme
pre to všetky dostupné možnosti - školu... základ nášho
života
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára