NEZBAVUJME SA VLASTNEJ
BUDÚCNOSTI
Kráľovský Chlmec, naše mestečko s viac ako 700 - ročnou
históriou. Jeho, cez víkend poloprázdne ospalé ulice sa počas pracovných dní
zapĺňajú veselou vravou školopovinnej mládeže. Autobusy privážajú
z blízkych i vzdialenejších obcí energiu mladosti, prísľub budúcnosti
každého mesta. V Kráľovskom Chlmci sa denne otvárajú brány vzdelania
v stredných školách, ktoré ponúkajú širokú paletu odborov
a špecifické vzdelávacie programy. Napriek tomu čoraz viac žiakov si volí
štúdium vo vzdialenejších mestách. Prečo?
Absolventov základných škôl, ktorí sú v adolescentnom veku láka
najmä vidina slobody, nezáväzný život bez rodičov na internátoch, ktoré dnes už
ani zďaleka nepripomínajú minulé ustanovizne, ktoré vychovávali a zaručovali,
že dieťa strávi popoludnie prípravou na vyučovanie.
A rodičia?
Tí neraz podľahnú tlaku svojho dieťaťa, ktoré ich presvedčí, že škola,
na ktorú sa rozhodlo ísť preto, lebo tam idú aj jeho kamaráti, je pre neho tá
najvhodnejšia. Alebo zdieľajú názor, že najlepšia škola je tá, ktorú ich dieťa
hravo zvládne, pretože sa na nej netreba veľa učiť... a „potom už len
nejako bude!“ Takmer poľutovaniahodne znie argument „liberálnych“ rodičov,
ktorí váhu celého rozhodovania o budúcnosti prenesú na svojho potomka,
ktorý síce ešte nevie, čím chce byť, ale: „Keď on sa takto rozhodol!“ Nad
takýmto zbavovaním sa zodpovednosti za výchovu svojich detí sa pozastavujú aj
školskí psychológovia, ktorí potvrdzujú, že v súčasnej spoločnosti, ktorá
ohrozuje výchovu mládeže vo väčšej miere ako to bolo v minulosti, sú pri
formovaní zdravej osobnosti dieťaťa najdôležitejšími rodinné zázemie
a cielená podpora, ktorá mladého človeka naučí prijímať správne
rozhodnutia.
„Adolescent (dieťa vo veku 13 až 18 rokov) býva
totiž sociálne a mravne nevyzretý. Ak sa väzby s rodičmi uvoľňujú, nahradí ich „partia“,
vrstovníci. Adolescent hľadá istoty,
nedôveruje autoritám, má tendenciu riskovať....“
Prieskum
ukázal, že rodičia dávajú prednosť štúdiu v Košiciach,
v Maďarsku či v Trebišove najmä
preto, aby sa ich deti naučili samostatnosti a poriadku vďaka internátnemu
bývaniu, stretli inteligentnejších ľudí,
naučili sa po slovensky, či utvrdili svoju príslušnosť k maďarskému
národu. A čo na to žiaci, ktorí
študujú za hranicami nášho regiónu? Internát považujú len za nocľaháreň, kam sa
vracajú unavení po bezcieľnych potulkách mestom. Slovenčinu vo voľnom čase
takmer nepoužívajú, komunikujú hlavne so svojimi priateľmi a spolužiakmi
z rodnej obce vo svojej materčine a z Trebišova denne dochádzajú
domov obohatení a nové zvraty „trebišovského“ nárečia.
Len spoločnými silami sa nám podarí presvedčiť mládež, jej
rodičov a otvoriť im oči aby si uvedomili, že tu, v našom malom
mestečku, prevoňanom vínnou révou, v kraji dýchajúcom históriou našich predkov,
nájdu aj všetko to, čo hľadajú v cudzom svete, obohatené blízkosťou
domova, rodiny, okorenené bohatým kultúrnym a spoločenským životom
v priateľskej zomknutosti.
Možno by tomuto „úniku mladosti a múdrosti“ mohli zabrániť múdri skúsení ľudia, možno
výchovní poradcovia, učitelia,
samosprávy miest a obcí, živnostníci a podnikatelia, keby si
uvedomili aký dopad bude mať na budúcnosť regiónu, keď sa pretrhne puto
s rodným krajom v útlom detstve, keď nebudú mať komu ponúkať svoje
služby a predávať svoje výrobky, keď mladí ľudia nebudú mať dôvod vrátiť
sa domov, keď zaniknú školy, vďaka ktorým ešte dnes naše mesto žije mladosťou
a vidinou budúcnosti.
Možno by sme tomuto „úniku mladosti a múdrosti“ mohli zabrániť spoločnými silami. My všetci!
Článok
bol spracovaný na základe výsledkov prieskumu práce stredoškolskej odbornej činnosti žiakov
Gymnázia v Kráľovskom Chlmci.
Ma a világ csábításainak áradatában
még nagyobb szükség van az iskolákra, ahol az egyén és a közösség a jövőt
formálja. A szülők, pedagógusok egyaránt szeretnék, ha gyermekeink a legjobb és
legkorszerűbb feltételek közt tanulnának: jó felszereltségű korszerű
iskolákban, felkészült, lelkiismeretes és megbecsülésnek örvendő pedagógusok
irányítása alatt, Meggyőződésünk, hogy gimnáziumunk minden tekintetben eleget tesz ezeknek a
szülői/társadalmi elvárásoknak, abszolvenseink előtt jó alapokra építve
távlatok nyílhatnak/nyílnak meg.
Céljunk egészséges, magyar öntudatú fiatalokat nevelni, arra ösztönözni
és felkészíteni, hogy lássanak világot, a világban járva minél nagyobb tudásra
tegyenek szert, de térjenek vissza, s tudásukat itt, a szülőföldjükön
kamatoztassák. Vajon miért tart akkor ez a folytonos küzdelem a diákokért? Jó
eredmények, szakképzett pedagógusok, lelkes diákok. Miért jobb az ismeretlen, a
távoli, az anyagilag megterhelő? Miért nem megbecsüljük az adott lehetőséget?
Nyerjen végre bebizonyítást, hogy senki sem lehet próféta saját hazájában?!
„Itthon
vagyok. S ha néha lábamhoz térdepel egy-egy bokor, nevét is, virágát is tudom..“
Biztonságot ad(hatna) ebben a rohanó, oly gyorsan változó és oly sok
veszélyt rejtegető korban egy családias légkörű közösség, ahol szinte
összefonódnak a szálak, a baráti kapcsolatok figyelme mindenre kiterjed, a tanár
nemcsak az oktatásban vesz részt, de a gyermek mindennapi küzdelmeihez is
segítő kezet nyújt barátként, társként. A diákot vonzza az ismeretlen, a
bizonytalan, a szabad élet reménye, de vajon miért nem korlátoz a szülő és
miért nem nevel lokálpatriotizmusra az iskola? A jövőkép, Bodrogközünk
jövőjének alakulása a mi kezünkben van.
„Nem tudtam menni, új ruhába bújni,
magamat valaki másnak vallani:
Mert mégis-mégis ideköt
valami.“(Bodnár Éva)
Legyen bátorságunk
megvívnunk ezt a csatát, legyen bölcsességünk a helytálláshoz, legyen hitünk
ennek az útnak az igazságához, legyen erőnk az ittmaradáshoz!
(Nagy
G.)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára