štvrtok 21. mája 2015

Gimnazisták a nagyvilágban, avagy hogyan lehet valaki sikeres királyhelmeci gimisként 1.


Daniel Paluba

Attila Palágyi

Dino Benjamín

Számunkra, átlagos gimnazista diákok számáraa következő pár hónap a tanulásról és a szünetekben való közös szórakozásról fog szólni. Azonban gimnáziumunk végzőseinek az érettségi, az egyetemre való felkészülés és a felnőtt életbe való belépés foglalja el az elsődleges tennivalók helyét. Három kiemelkedő végzősünkkel, Palágyi Attilával, Dino Benjáminnal és Paluba Dániellel beszélgettünk eredményeikről és jövőbeli céljaikról.
Melyek azok az eredmények, amelyekre mindig is büszkék lesztek?
Benji: Amire igazán büszke vagyok, azok a magyar nyelvi versenyek, az itthoni országos döntők, a külföldi szavalóversenyek vagy akár aszínjátszó versenyek is, amelyek nélkül nem tudom elképzelni az életem. Az első helyezések mellett örömet okoz még a társaság, akikkel ezeken a fantasztikus eseményeken részt veszek.   
Attila: Minden eddigi kisebb vagy nagyobb eredményemre örömmel gondolok vissza, azonban amire igazán büszke vagyok, azok a kémia versenyen elért helyezéseim, az iskolai Agyak klubjába való bekerülés és a páros tánc előadásaim.
Dani: Egyértelműen az országos geográfiai olimpián elért sikerekre leszek mindig is a legbüszkébb. Részt vettem még számos versenyen, de amit még ki szeretnék emelni az az Eurofondue volt, ahol három diákból álló csapattal dolgoztam együtt egy pályázaton, majd megnyertük az első helyet - egy felejthetetlen 5 napos brüsszeli utat.
Így összességében a versenyek nagyon sok mindent adtak nekem. A geo munkáim révén végigutaztam Szlovákiát, új barátokat és nagyon sok tapasztalatot szereztem a csapatmunkát és a témákat tekintve. Az eddigi legnagyobb elismerést azonban a kassai kerület elnökétől kaptam, amikor a kerület legjobb diákjai között voltam kitüntetve.
Dani, hogyan kezdtél el foglalkozni a földrajzzal és milyen sikereid voltak a versenyek során?
A geográfiához fűződő jó kapcsolatom már az alapiskolán elkezdődött, amikor az ottani tanárnőm rábeszélt, hogy próbáljam ki, milyen is egy ilyen versenyen részt venni. Aztán évről évre fokozódott bennem a vágy: többet és többet elérni a versenyeken. Az első kerületi versenyem a középiskolán arra motivált, hogy az, amit eddig lehetetlennek hittem, valóra válhat a következő éven - kijutni az országos versenyre. Így második éven már gőzerővel dolgoztam az újabb munkámon. És persze a sok fáradozás meghozta a gyümölcsét –a kerületi versenyen második helyet értem el, amivel továbbjutottam Pozsonyba, az országos döntőre. Oda már úgy indultam, hogy beérem azzal is, ha sikeres megoldó leszek. Végül, amikor eredményhirdetéskor megtudtam, hogy harmadik helyezést értem el - az egy elmondhatatlan érzés volt. A következő éven szintén kijutottam, akkor ötödikként tértem haza.
Benji, a 2014-es Tompa Mihály Vers- és Prózamondó Versenyen országos fordulóján 3.helyezést értél el. Milyen élményekkel tértél haza és miért tartod fontosnak, hogy idén is indulj?
Életem egyik legnagyobb álma vált valóra 2014 áprilisában. A Tompa Mihály Országos Szavalóversenyen, vers kategóriában aranysávos helyezést értem el. Alsó tagozatos korom óta próbálkozom elérni ezt a célt, éppen ezért álmodni sem mertem arról, hogy az ország legjobb 3 versmondója között leszek. Óriási élmény volt. Tudom, hogy ezek a versenyek elősegítik a fejlődésemet és szeretem azokat az izgalmakat, amiket átélünk fordulóról fordulóra. Fontosnak tartom az életemben a szavalóversenyt, ezért idén is indulok, bár ez most nem könnyű, hiszen főleg az érettségire készülök, de szorítok az időmből a magyar versmondás ünnepére is.
Attila, a kémiai olimpia a legnehezebb a versenyek között, neked mégis egész az országos döntőig sikerült eljutnod. Mesélj nekünk, kérlek, a versenyről, a felkészülésről!
Elsősorban nagyon meglepődtem, amikor megkaptam a meghívót az országos fordulóra, mivel nem foglalkoztam vele annyit az éven, mint az eddigiekben. Idén egyébként még indulni sem akartam, de végül meggyőztek, és megérte. Amikor ötödik lettem a kerületi fordulón,  nem számítottam rá, hogy mégis továbbjutok. A felkészülésben Szabó Mária tanárnő segített, mivel rengeteg dolgot kellett megnézni, megtanulni. Az A kategória (3.,4. osztály) már négy témakörre van osztva. Ennek 90%-át nem tanítják a középiskolákban, és szinte az egész főiskolás tananyagokból van összeállítva. Ennek köszönhető, hogy aki itt el szeretne érni valamit, tanulnia kell. Persze azért most nem úgy kell engem elképzeli, mint aki éjjel-nappal a könyveket bújja... Nem, ettől még komolyan nagyon mesze állok.
Végül: Milyen újabb célokat tűztetek ki magatoknak a jövőben, gimnáziumunk befejezése után?
Benji: Idén felvételizek a Színház-és Filmművészeti Egyetemre, Budapestre, de ha ez nem sikerülne, a pedagógiai pályát szeretném választani, hiszen a jövő nemzedékét, a bodrogközi magyar ajkú diákokat szeretném támogatni és gyönyörű anyanyelvünk, valamint irodalmunk szépségére tanítani őket.
Attila: Eddigi terveim között szerepelt, hogy újságíró, egyiptológus (az egyik kedvencem), genetikus, gyógyszerész leszek, de végül mégis úgy döntöttem, hogy kémiát szeretnék továbbtanulni Prágában, a Károly egyetemen. Most úgy érzem, kifizetődött a versenyekre való felkészülés, mivel ennek köszönhetően nem kell felvételiznem, és ha már túl leszek az országos döntőn is, akkor az egyetem motivációs ösztöndíjjal fog támogatni az első évem végén. 
Dani: A gimi után szeretnék továbbra is geográfiával foglalkozni, konkrétan a Károly Egyetemen, Prágában. Ahogy Attila, úgy én is, a versenynek köszönhetően felvételi nélkül juthatok be bizonyos főiskolákra, így ide is. De addig sem pihenek. Újabb célt tűztem ki magamnak- eljutni az országos versenyről a nemzetközi fordulóra, amit az éven Oroszországban tartanak meg. További pontos céljaim még nincsenek, de biztos vagyok benne, hogy idővel rájuk találok! 

Köszönjük fiúk! Kívánjuk nektek, hogy minden célotok, álmotok teljesüljön és megálljátok a helyeteket az érettségi után is!
(Bár ebben nem hiszem, hogy bárki is kételkedne.)


Bari Fatima

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára